Sinittaisweg.reismee.nl

Het Thaise eiland leven

Het is weer een tijdje geleden, maar ik moet natuurlijk wel iets hebben om over te schrijven. Na het prachtige noorden van Thailand zijn we naar het zuiden vertrokken. Hup weer in de nachttrein naar Surat Thani. Eenmaal aan gekomen konden we kiezen om naar weer een hoop tempels te gaan kijken en het zomer paleis van de koning te bezichtigen. Ik had eerlijk gezegd wel genoeg tempels gezien en daarom koos ik ervoor om een dagje lekker niks te doen. Ja, in de zon liggen en relaxen natuurlijk! Dat kon ik ook wel gebruiken na de hike, dus heb ik ook nog maar een uurtje genoten van een heerlijke Thaise massage. De volgende dag zijn we naar Khao Sok National Park geweest. Het is een National Park wat vooral bestaat uit rots eilanden met bos en beplanting. Super mooi! Tijdens deze vaart zijn we in een grot geweest, de naam weet ik niet precies meer maar het leek op Sparkle Diamond. De grot heeft zijn naam te danken aan een steen midden in de grot die, wanneer je er licht op schijn, glinsterd als een diamand. Het zag er heel apart uit, maar wel heel mooi. Ook hebben we een paar kleine vleermuizen gezien in de grot.

Na de grot zijn we weer in de boot gestapt en zijn we naar een soort bungalow verblijf gegaan midden in het National Park. Ze hadden een stuk of 10 bungalows, een restaurant en een receptie allemaal drijvend op het water. Ze verhuurden er ook kano's en je kon er heerlijk zwemmen. Het was heel diep en heel helder water! We hebben er heerlijk gekano't, totdat iemand van de groep leunde tegen een reling en in het water viel. Ze verloor haar camera die in de 15m diepe zee viel en zij zelf viel op een paar ijzere balken. Gelukkig had ze niks, op een paar blauwe plekken na, maar al haar foto's van de reis in het noorden waren wel weg. Maar we hebben afgesproken met de groep dat we onze foto's gingen delen zodat zij ook nog haar herinnering heeft.

Eenmaal terug op het vaste land zijn we naar de Monkey Temple geweest. Een vervallen tempel die is 'overgenomen' door allemaal aapjes. En niet zomaar een paar, wel een stuk of 150 apen zaten daar. Voordat we daar aankwamen had ik een grote tros bananen gekocht om aan de apen te voeren. Toen ik uit de bus stapte om de aapjes van dichtbij te bekijken en te voeren, wisten ze niet hoe snel ze naar ons toe moesten komen. En voordat ik het wist hing er 1 in mijn shirt en mijn arm om een banaan uit mijn handen te grissen! Daar schrok ik wel even van, vooral omdat ze er zo lief uit zien. Maar geloof me, zo lief zijn ze niet! Ik heb daar 1 ding over aapjes geleerd: raak nooit, maar dan ook NOOIT hun staart aan. Dat deed ik perongeluk, waarop de aap zich omdraaide, mij woest aankeek en naar me begon te blazen waarna hij snel weg rende.. Niet doen dus!!

Na de Monkey Temple zijn we naar ons hostel gegaan. Een soort bungalow park met rivier hutten en boomhutten. Mijn kamergenootje en ik sliepen in een boomhut, wat echt super was! Onze badkamer had een heuze waterval om onder te douchen (want de gewone douche kwam niet echt een geweldige straal uit) en bij de voordeur hadden we een patio die grensde aan onze buren hun patio. 's Avonds hebben we met een deel van de groep goed gebruik gemaakt van de patio. Drank spelletjes, muziekje, kletsen en samen liedjes zingen. Het enige wat ontbrak was iemand die gitaar kon spelen en een kampvuur.

De volgende dag vertrokken we naar het eiland Koh Samui waar we de keus kregen om naar een National Marine park te gaan of een dagje vrij te hebben. And agian.. die keus was snel gemaakt: lekker relaxen op de Thaise stranden natuurlijk! Ja, ja, ik heb een heel zwaar leven hier!

Na een dagje relaxen op Koh Samui zijn we weer vertrokken naar een ander eiland genaamd: Koh Tao. Op het eiland Koh Tao hebben we de eerste dag iets ge-wel-digs ontdekt: pannenkoeken (op Thaise wijze) met banana and peanutbutter bij een streetfood kraampje!! Oh wat was ik (als pindakaasliefhebber) blij dat ze dit hadden. De eerste avond zijn we opstap geweest, en wat kun je hier goed feesten zeg! Strandfeesten tot en met.. En hier is het na het feesten geen kapsalon of bickyburger, maar een pannenkoek met banana and peanutbutter!

Natuurlijk maakten we het niet te laat. Want de volgende dag moesten we vroeg op om te gaan snorkelen bij verschillende eilandjes rondom Koh Tao. We hebben de hele dag gesnorkelt en gezwommen en we hebben zoveel moois kunnen zien. Het water is hier zo helder. De mooiste vis die ik heb gezien is de Parot Fish. Ik kan me niet herinneren of ik een foto ervan heb gemaakt, maar als ik die heb zal ik hem zeker posten! Op 1 van de locaties tijdens het snorkelen raakte ik enorm in paniek. Ik was lekker aan het snorkelen en mooie plaatjes aan het schieten met mijn GoPro, toen ik mij ineens bedacht dat we maar een half uurtje op deze plek zouden blijven. En dan terug op de boot moesten zijn om naar onze volgende locatie te gaan. Voor mijn gevoel waren de 30 minuten al voorbij, maar ik was heel ver van de boot vandaan. Ik probeerde zo snel als ik kon naar de boot te zwemmen, toen ik mensen op een fluitje hoorde blazen en hoorde roepen dat ze gingen vertrekken. Ik raakte in paniek en kreeg mijn ademhaling niet onder controle. Iemand van de bemanning van de boot is mij toen komen redden! Eenmaal op de boot bleek het dat de boot die naast die van ons lag vertrok, in plaats van die van ons...FAIL!!! Vooral omdat ze me moesten komen redden. Maar gelukkig kon ik er heel hard om lachen, samen met de bemanning de mij ook heel hard uitlachten natuurlijk!

Eigenlijk zouden we de dag na het snorkelen terug naar Bangkok vertrekken. Maar ik bleef achter op dit heerlijk eiland. Want om eerlijk te zijn: ik heb nu veel dingen van Thailand gezien en bezocht, maar dit eiland is tot nu toe echt het toppunt! De reden dat ik op dit eiland bleef plakken in plaats van met de groep mee te gaan was omdat ik een paar dagen later naar het eiland Kho Phagnan zou gaan om daar een heuze fullmoon party mee te maken en een weekje te feesten en te beesten. Maar voordat die week kon beginnen had ik een paar dagen vrij op Koh Tao. Samen met mijn CEO (genaamd Sai, de persoon die onze groep heeft geleidt durende de rondreis in Thailand) heb ik gekeken wat ik die paar dagen kon doen, hoe ik op Kho Phagnan kon komen en hoe ik na de week feesten op Kho Phagnan in Phuket kon komen om daar mijn vlucht naar Kuala Lumpur te halen. Samen met haar heb ik al mijn transport kunnen regelen en een leuke activiteit gevonden om de tijd te doden. Namelijk: Scubadiving!!

Ik heb een scubadiving cursus gevolgd wat ik best een beetje eng vond. Want zwemmen in open water waarvan je de bodem niet kan raken en/of zien vind ik maar een beetje griezelig. Gelukkig gingen we op de eerste dag na een ochtend in het klaslokaal eerst oefenen in het zwembad met heel onze uitrusting en om de technieken gewend te worden. Het was eigenlijk best makkelijken viel reuze mee! Maarja, we waren dan ook nog niet in zee geweest. Op de tweede dag gingen we 2 keer duiken op twee verschillende plekken rondom het eiland. Wauw, wat een ervaring.. ademhalen onderwater! Zwemmen tussen de vissen! Lopen op de bodem! Het prachtige koraal! Op een diepte van maximaal 18 meter. Het was geweldig! Maar jammer genoeg was het niet alleen maar zwemmen, je uitrusting kennen en de handgebaren weten. Het was ook binnen 2 dagen een boek van 5 hoofdstukken en meer dan 270 bladzijden uit je hoofd leren. Want er was wel een 'officieel' examen aan verbonden, met berekeningen en alles er op en eraan.

Gelukkig heb ik het examen gehaald, wat helemaal niet zo officieel was als ik dacht. Want halfverwege liep onze instucteur/docent het lokaal uit en zei: guys, you can give eachother the answers, as long as I don't know it. Wat natuurlijk wel het geval was, hij liep niet voor niks het lokaal uit. Maar ach, ik heb het gehaald. Als ik wilde kon ik na deze cursus ook nog een cursus doen waarmee ik dieper zou mogen duiken, meer zou kunnen zien en zelfs een scheepswrak en een nachtduik zou doen. Maar dat heb ik niet gedaan, niet omdat ik het niet wilde maar he, ik heb nog een maand reizen voor de boeg!

Nu ben ik dus al een paar dagen aan het ontspannen op het eiland en ik geniet ervan zoveel ik kan. Want dit eiland is echt geweldig!! Hoe blij ik was om op 3 februari een echte fullmoon party te gaan bijwonen, gaat het helaas niet meer door. Door een fout van mijn reisbureau, die mij vertelden dat ik geen visa nodig had voor mijn tijd in Thailand. Wat ik dus blijkbaar wel nodig had achteraf gezien. Het zat zo:

Ik zou van 4 januari tot en met 7 februari in Thailand verblijven. Mijn laatste week in Thailand zou een week feesten zijn op Kho Phagnan inclusief het bijwonen van de enige echte fullmoon party op 3 februari. Nu is de regel in Thailand zo, dat je 30 dagen achtereen in Thailand mag verblijven zonder visa en ik zou in totaal 34 dagen in Thailand zijn. Na een aantal keer te hebben gevraagd , tijdens het proces van het samenstellen van mijn reis, of ik een visa nodig had werd mij telkens verteld dat ik die niet nodig had. Nu kwam ik er gisteravond (29 januari) achter dat ik 4 dagen te lang in het land zou zijn! De volgende dag heb ik een mail gestuurd naar mijn reisbureau met mijn klacht en wat we eraan gingen doen, ofja.. wat ZIJ eraan gingen doen. Na een mail vol verontschuldigingen en een aantal opties te hebben ontvangen hebben we het gelukkig keurig kunnen oplossen. Geen fullmoonparty voor mij, maar wel een paar dagen langer in Kuala Lumpur, mijn geld terug van de week op Kho Phagnan en het verzetten van mijn vliegticket word door hen betaald (wat als ik het zelf zou doen 250 euro zou kosten).

Eind goed al goed, een top service gelukkig en misschien kan ik zo nog wel even een uitstapje maken naar Singapore en een bezoekje brengen aan mijn oom daar! Wie weet! Voor nu nog even genieten van dit geweldige eiland en vanavond gaat het dak eraf, want als we geen echte fullmoon party bij kunnen wonen, doen we toch lekker net alsof!

Reacties

Reacties

JennyJaap

Weer een mooi verhaal sinitta.Bobbie is in Signapore Ga je hem even opzoeken.Grapje Groetjes en tot de volgende keer

Lilian

haha gered door de Thaise David Hasselhoff !!!! Ben blij dat het reisbureau alles netjes heeft opgelost, was ff stressen vandaag. Veel plezier en tot je volgende verhaal!

Lilian

Heb net wat foto's van Koh Tao gezien, ach lijkt me niet vervelend om daar te zijn...hier is t koud!!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!