Sinittaisweg.reismee.nl

Thailand aan een schoenveter

Na de eerste paar dagen op het vrijwilligers centrum heb ik nog een aantal super leuke dagen gehad met de olifanten en de vrijwilligers. Op de voor laatste avond voor mijn vertrek was het drinking/bar night. De bar op het centrum was open en daar kon je zo lang je wilde een drankje drinken onder het genot van Thaise dance muziek. Heel aparte muziek, maar toen we eenmaal een paar drankjes op hadden en met heel wat drankspelletjes achter de rug hadden, was het dikke pret. Tot een uurtje of 10.. De founder van het centrum kwam in lichte paniek met een melding: Er waren twee beren ontsnapt. Iedereen moest snel naar zijn/haar kamer en kon daar (als je dat wilde) het feest voortzetten. Maar niemand was allowed om zijn kamer te verlaten. Om een uurtje of 1 riep Edwin iedereen weer bij elkaar om te melden dat de beren weer veilig in hun habitats zaten. Iemand had de hekken open laten staan of niet goed gesloten. Dat was even schrikken!

Op de laatste dag bij de olifanten ben ik samen met 1 van de vrijwilligers van de Wildlife section naar de Slow Loris monkeys wezen kijken. Het was al nacht en eigenlijk mochten we helemaal niet meer richting de dieren gaan. Maar de Slow Loris is alleen 's nachts actief en ik wilde ze heel graag 'levend' zien. We zijn de Wildlife section in gesneakt en hebben daar de aapjes kunnen bekijken. Het zijn de meest schattige aapjes die je je kunt voorstellen.

De volgende dag had ik samen met Zayera de taxi naar Bangkok. Zij zou nog een paar dagen in Bangkok verblijven en ik moest naar mijn Thailand On A Shoestring tour. We waren veel te vroeg in Bangkok waardoor we eerst naar de bekende weekendmarkt gingen. Wat een markt zeg! Echt een markt die je ziet in films! Het is een soort van loods, die ingedeeld is als een soort doolhof. De straatjes zijn 1,5 meter breed en alle 23553 winkeltjes die er zijn stallen hun spullen zo dat er nog maar een halve meter over is om te lopen. Heel leuk om eens te zien en mee temaken. Natuurlijk heb ik ook nog wat gekocht. Zo ging ik weg met een backpack van 30 liter en heb ik toch nog maar even een trolleykoffer gekocht. En wat nieuwe shirts, want na het werken met de olifanten zijn er toch een paar shirts die er niet meer zo fris uitzien:P

Daarna ben ik naar mijn hotel gegaan en heb ik de rest van mijn groep leren kennen. Hele leuke mensen van over de hele wereld! Canada, United Kingdom, Zwitserland, Duitsland, Spanje, New York en China. Na een uitleg over de trip zijn we naar een restaurantje gegaan om daar met de groep te eten. Het restaurantje was net als de rest in Bangkok, een beetje krakkemikkig en oud. Maar super gezellig en prima eten! De man van de bediening was of dragqueen of gay, dat weet ik niet zeker, maar hij was ge-wel-dig! We hebben zoveel gelachen! Na het diner zijn we met een deel van de groep op stap geweest op 1 van de strips van Bangkok. Na een rondje over de strip kwamen we een insecten kraampje tegen. Ja, dan ben je in Thailand en dan zou je niet proberen een insect te eten. Deze kans liet ik me natuurlijk niet ontgaan. Deze meneer had alles: sprinkhanen, larven, meelwormen, duizendpoten en zelfs grote, zwarte, harige spinnen! Ik koos voor een larve van ongeveer 3 centimeter lang en 2 centimeter dik, gefrituurd en op een stokje. Na mezelf eerst te hebben gekalmeerd heb ik hem in mijn mond gestopt en begon ik te kauwen. Ik verwachte dat hij uitelkaar zou spatten en er allemaal drap uit zou lopen, maar gelukkig was dat niet het geval. Anders was ik denk ik echt over mijn nek gegaan. Hij smaakte gewoon zout en wat kruidig. Maar terwijl ik hem aan het eten was, schoot er een paar keer door mijn hoofd wat ik eigenlijk aan het eten was.. Ja dat is niet zo'n goed plan. Want als je dat doet dan moet je wel overgeven. Maar ik heb me groot gehouden en netjes mijn mond leeggegeten net als vroeger:P

Na het insecten incidentje zijn we naar een bar gegaan waar we 3 towers bier bestelden. Een tower bier is een soort tap voor op tafel van 3 liter. Ik ben geen bierliefhebber, maar moet zeggen dat het toch redelijk rap naar binnen ging. Na de towers besloten we naar een PingPong Show te gaan. Iets waar Thailand blijkbaar bekend om staat. Ik had geen idee wat het is en als je het wilt weten, google is your friend;) Hollands dat ik ben ging ik proberen een mooie prijs te regelen. We waren met een groep van 10 en wilden voor niet meer dan 300 Bath (zo'n 7 euro) zo'n show bijwonen. De meeste vroegen rond de 600 Bath, maar uiteindelijk had ik er eentje te pakken voor 280 Bath. Maar dan moesten we wel eerst nog 10 minuten met een TukTuk rijden. Dat zagen we toch niet zo zitten, wie weet in welke urbanvillage we dan zouden belanden. Dus toen zijn we maar veilig naar huis gegaan.

Op de eerste volledige dag in Bangkok hebben we heel veel dingen bekeken. We zijn op een boottour geweest, hebben ChinaTown gezien, de Flowermarket en een 'dorp' van tempels. Super mooi om te zien allemaal, wat een prachtige culturele gebouwen en beelden hebben ze hier! Na deze drukke dag gingen we met de nachttrein naar het noorden van Thailand, Chang Mai. Een reis van bijna 14u, en de trein rijd niet harder dan 80km/u. En dan durven wij in Nederland nog te klagen op het OV:P De trein reis was heel gezellig, je had in de trein aan beide kanten van het pad twee stoelen tegenover elkaar met daarboven een bunkbed. In de avond komen de conducteurs je bed opmaken en maken ze van de twee stoelen ook een bed. En de volgende ochtend komen ze weer langs om alles op te ruimen. Heel handig! Roken in de trein was een ander verhaal, je moest of in het trein restaurant zitten en dan was je verplicht wat te bestellen. Of je ging gewoon 'naar de wc', iets minder comfortabel. Maar door de stank van de toilet, merkte niemand dat je daar heb staan roken.

Eenmaal aangekomen in Chang Mai zijn we in een taxi gestapt en naar wat tempels geweest. Een daarvan was in de bergen waardoor we over een heerlijk slinger paadje naar boven moesten. Nog nooit eerder ben ik wagenziek geweest, maar ik ben er toch even flink ziek van geweest. Gelukkig heb ik het prachtige uitzicht nog wel kunnen zien, maar dat was ook alles. Na de tempels zijn we naar het Tiger Kingdom geweest waar we op de foto konden met een tijger naar keuze. Samen met een van de jongens ben ik naar de kleinste tijgers gegaan. Deze waren 3 tot 9 maanden oud, maar ze waren al groter dan de kat die je thuis in je achtertuin hebt lopen! In de avond zijn we naar een Thaise boxwedstrijd geweest. Dat was wel eens leuk om te zien, maar ik had het spectaculairder verwacht, bloederiger en wat agressiever.

De volgende dag gingen we voor 3 dagen de wildernis in. We gingen 3 dagen hiken, in hutten slapen, vies worden, noem maar op! Het was super leuk om te doen op 1 ding na dan.. hiken. God, wat haat ik lopen, hiken, klimmen en in bergen lopen!! Had het nog nooit gedaan, maar nu weet ik waarom ik het nooit eerder heb willen doen. No offence, maar ik kan niet snappen waarom mensen dat doen voor hun plezier of er zelfs geld voor betalen. Man, man, man.. nee dat was niet mijn ding. Maar naast het hiken hebben we zoveel leuke dingen gedaan! Voordat we de hike begonnen zijn we naar een waterval geweest waar we mochten zwemmen. Was dat prachtig zeg (foto's volgen)!! Daarna zijn we met volle moed en enthousiasme (*kuchkuch*) aan de hike begonnen. Na 2 uur hiken kwamen we aan in een dorpje waar we ook gingen slapen. We kregen een kleine rondleiding bij aankomst en konden daarna onze slaapplekken installeren. Want waar we sliepen was geen 5 sterren hotel, maar een 50.000 sterren hut. Geen elektriciteit, geen 'fatsoenlijk' stromend water, niks! We hadden allemaal een bed, 1 deken en een kussen. Het 'bed' bestond uit een normaal westers matrasformaat van tuinstoelkussen dikte. Met andere woorden: je kon beter zonder matras slapen want je lag toch al op de grond. Maar wat een ervaring!!

We hebben zelf loempias gemaakt en de lokale bevolking heeft voor ons gekookt. Na het diner had 1 van onze twee guide's een kampvuur gemaakt waar we met zijn allen rond hebben gezeten. De andere guide had een sigaret/pijp gemaakt van bananen bladeren en Thaise tabak. Die heb ik natuurlijk mooi even geprobeerd! Van Sai (onze CEO en guide op de volledige Thailand tour) kreeg ik een sigaar die ik heb geprobeerd. Nog nooit heb ik een sigaar gerookt dus vroeg ik Sai aan welke kant ik zoiets aansteek. Ik braaf naar haar luisteren. En na een half uur kwam ik erachter dat ik hem aan de andere kant aan ahd moeten steken, doordat een groepsgenoot het ineens opmerkte.

De volgende dag hebben we 4 uur(!!!!!) hiking gedaan. Nou ik kon wel janken. Het leek alsof ik weer op de middelbare school zat en Franse woordjes moest stampen. Wat een hel!! De hike was minder zwaar als de dag before waardoor ik nu wel wat van de natuur kon genieten. Maar dat was vooral omdat ik om de 20 meter stopte. Na 4 uur lang gepijnigd te zijn, kwamen we weer aan in een dorpje. In dit dorpje gingen we weer de nacht doorbrengen. Het dorpje zag er veel beter uit maar de matrassen waren helaas nog het zelfde. In de middag kwamen er een aantal Mahoets met hun olifanten. We mochten de olifanten wassen in de rivier en voeren. Als je wilde mocht je er ook op gaan zitten, dat heb ik wel gedaan. Maar ik voelde me er niet goed bij. Een olifant is niet om op te rijden of om te zitten, naar mijn mening. En ik vond het zelfs een beetje eng. Na de olifanten kon je kiezen om naar de lokale school te gaan om daar een kijkje te nemen. Maar ik was zo moe van het lopen dat ik op onze verblijf plaats ben gebleven met een paar anderen. Na het diner hebben we samen met onze guide's verschillende Thaise kampvuur spelletjes gespeeld. Zoals Ping, Pang, Peng, waarna je helemaal zwart van het roet eindigt.

De volgende dag zijn we vroeg op gestaan om 4 uur lang te kanoen. Onze guide's hadden bamboorafts gemaakt waar we een afstand van ongeveer 22 km mee hebben afgelegd door de busbush van Thailand. Wat een geweldig mooie natuur hebben ze hier zeg! Na de rafttocht zijn we naar ons hotel gegaan. Het eerste wat ik deed was een warme douche nemen en toen ben ik naar de dichtstbijzijnde massage salon gestrompeld. In de avond zijn we uitgegaan in Chang Mai. Het was niet heel groot maar super gezellig. Er waren alleen maar backpackers, toeristen en natuurlijk Ladyboys aanwezig. Toen we eenmaal terug waren in het hotel zijn we met een stuk of 5 het zwembad in gesneakt. Het zwembad was al gesloten, maar onze kamer grensde er zo'n beetje aan, en wij konden het natuurlijk niet laten om voor het slapen gaan even snel een duik te nemen. We zijn wel gepakt door het hotel personeel, maar gelukkig hingen er geen consequenties aanvast. Later zat ik te praten met Sai, zij was wakker gebeld door het hotel personeel omdat we aan het zwemmen waren. Ze kon er alleen maar om lachen!

De volgende dag hadden we een vrije dag en zijn we weer met de nachttrein naar Bangkok gegaan. We arriveerden al om 7u 's ochtends in Bangkok! Na samen te ontbijten in een restaurant ben ik samen met een Duitse jongen van de groep aan het zwembad gaan liggen totdat we konden inchecken.

Omdat dit het einde was van deel 1 van de tour door Thailand, waren er een aantal van onze groep die op zichzelf verder gingen reizen of die een andere georganiseerde tour gingen doen. Er gingen er ongeveer 8 weg en er kwamen 5 nieuwe mensen bij. Ik heb ze nog niet allemaal ontmoet omdat 1 koppel laat was. Met de nieuwe hebben we gedineerd op de 76e verdieping van het hoogste gebouw van Bangkok, de Baiyoke Tower. Wat een uitzicht, heerlijk eten en leuk entertainment! Tijdens het dinner kwamen er verschillende entertainment acts voorbij: clowns, dansers en een band die speelde op pannen e.d. Na het diner zijn we naar de top geweest, waar het uitzicht nog beter was!

Vandaag is de eerste volledige dag met de nieuwe groep. Maar 3 mensen van onze oude groep konden niet zonder ons en hebben ons gezelschap gehouden. Zij zitten nu in een ander hotel, aan de andere kant van de straat en waren vandaag vrij, net als wij. We hebben een lekker dagje aan het zwembad gelegen, een 'normale' maaltijd gegeten (lunch in een burgertent!!) en vanavond stappen we weer op de nachttrein naar het zuiden van Thailand.

Ja, de noodles en rijst komen nu wel een beetje mijn neus uit. Ze hebben heerlijk eten in Thailand, maar soms eens iets als een burger, frietjes of gekookte aardappelen is ook wel lekker. Wat er nu ook wel in zou gaan is een lekkere Hollandse stamppot!

Ik ben benieuwd wat we in het zuiden van Thailand allemaal voor spannends gaan doen! Ik hoop snel wat foto's te kunnen updaten. Niet alle internetcafe's zijn zo goed dat ze mijn telefoon of GoPro herkennen, jammer genoeg.

Maar voor nu, ga ik nog even lekker aan het zwembad liggen!

Tot snel, XOXO

Reacties

Reacties

Lilian

Mooi verhaal meid!!!!! Wat een leuke dingen maak je mee, geweldig. Ik wil snel foto's zien!!

opa-oma

sinitta wat een mooi verhaal zeg,je maakt wel leuke dingen mee he.fantastisch groetjes opa-oma

Nathalie

Wauw wat heb je al veel mooie dingen gedaan en gezien! Af en toe ist afzien maar het zal het zeker waard zijn ;-) Leuk om te lezen dat je een gezellige groep hebt. Ben nu natuurlijk wel erg benieuwd naar je foto's! XXX

Lindsay

We waren alweer benieuwd hoor. Echt leuk te lezen wat je allemaal uitspookt en meemaakt, toppie, geniet maar lekker. xxx van ons

conny t

hey Sinitta wat geweldig allemaal! Het doet mij bij het lezen van jouw verhaal weer helemaal denken aan mijn 28 dagen Thailand van heeeeeeeeeeeeeeeel lang geleden! Zie alles zo weer voor me.....alleen ik heb toen de insecten laten liggen! Super dat jij het geproefd hebt!

Rudi

Leuk verhaal

opa,oma

alweer zo,n geweldig v erhaal wat zal genoten hebben in thailand, hopelijk ook op volgende locatie. we genieten met je mee.grtn.eneen kusje.

Fien

Wat een mooie belevenis en zo meeslepend geschreven !!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!