Sinittaisweg.reismee.nl

Bye Thailand, hello Malaysia!!

Waar ik in mijn vorige verhaal dacht toch wel al het spannends in Thailand te hebben meegemaakt wat mogelijk was. Heb ik een paar uur na het posten van mijn laatste verhaal mezelf moeten bevrijden uit mijn eigen badkamer, ben ik erachter gekomen dat nachtzwemmen niet goed is voor je gezondheid en realiseerde ik dat Thailand toch iets groter is dan Nederland.

Het begon allemaal vlak nadat ik mijn laatste verhaal had gepost. Ik ging met een paar meiden die ik hier leerde kennen dineren en daarna gingen we op stap, het was tenslotte een van onze laatste avonden hier op Koh Tao. Na een paar buckets passionfruit vodka en een heleboel dansjes te hebben gedaan was het tijd om naar huis te gaan. Eenmaal thuis wilde ik een douche nemen, want na zo'n strandfeest ben je best zanderig. Eerder had ik al ondervonden dat het geen goed idee was om de badkamerdeur dicht te doen, want het slot was niet optimaal. Maar toch deed ik perongeluk de deur dicht. Na het douchen wilde ik lekker mijn bed in duiken, maar kwam ik erachter dat ik de deur had dicht gedaan en deze niet meer open wilde. Tja, hoe los je dat op midden in de nacht? Toen ik het eerder had gehad heb ik mezelf bevrijd met heel veel geduld en de achterkant van een tandpasta tube. Ja geloof het of niet, een tandpasta tube. Al snel kwam ik erachter dat deze keer het slot helemaal kapot was en de tanpasta tube mij niet ging redden. Toen dacht ik de scharnieren eruit te halen en de hele deur eruit te tillen, maar Thaise scharnieren zijn niet echt makkelijk. Na (voor mijn gevoel uren) te denken hoe ik mezelf ging bevrijden zag ik geen andere uitweg dan het ventilatie rooster uit de deur te trekken, niet bedenkend dat dat gat natuurlijk veeeeeel te klein is voor een volwassen mens om doorheen te kruipen. Daar eenmaal achtergekomen heb ik de deur maar even vriendelijk 'verbogen'. Want wees eerlijk, een krantenkop met 'Meisje dood aangetroffen in hostel badkamer' staat best lullig tegenover de krantenkop 'Brits koppel op brute wijze vermoord op strand Koh Tao' van een maand geleden:P

De volgende dag heb ik het eerlijk verteld bij de receptie, de eigenaresse was niet blij met mijn actie, maar haar man kon het wel begrijpen en bood me een nieuwe kamer aan.

De laatste dag op Koh Tao was aangetroffen, nog 1 nachtje en ik zou mijn weg vervolgen naar Phuket en Maleisie. Nu moest ik het er dus nog even goed van nemen. Een heerlijk dagje op het strand, diner aan zee en 's avonds een dansje en een drankje. Aan het eind van de avond wilden de twee Finse meiden, die ik had ontmoet tijdens het scubadiven, en ik nog even een duik nemen in het zwembad van het resort. Na daar nog een tijdje te hebben gezwommen onder de sterren aan de prachtig heldere lucht, zijn we terug naar ons bedje gegaan. Maar allemaal hadden we geen handdoek mee dus liepen we gewoon in onze natte kleren terug naar onze kamers. In mijn kamer was het natuurlijk veel te warm dus zette ik de ventilator aan. Eenmaal wakker, was ik mijn stem half kwijt, had ik keelpijn en liep ik heerlijk te hoesten. Dus: als je van plan bent om 's nachts te zwemmen, neem of droge kleren mee en een handdoek, of laat de ventilator uit!

En toen was het dan zover, ik moest mijn spullen pakken en naar Phuket. Na te hebben geluncht met de 2 meiden uit Finland ben ik vertrokken naar de pier van het eiland. Vanaf daar zou ik met een boot/catamaran naar het vaste land gaan om vervolgens met een taxi naar Phuket te gaan. Na een hoop gedoe bij een reisbureau daar om mijn transport naar Phuket te regelen kon ik dan eindelijk op de boot stappen. Waarom het zo'n gedoe was? Omdat ik de volgende dag om 10u moest vliegen en ik dat niet zou halen met de boot rechtstreeks naar Phuket. Ik vroeg mezelf af hoeveel kilometer en hoeveel uur ik dan wel niet onderweg zou zijn. Om 1400u vertrokken en 's avonds om 00:00u aankomen in Phuket, dat is dus een redelijk eindje. Ik had verwacht er misschien 5 of 6 uur over te doen, maar het bleek toch iets verder te zijn dan ik dacht! Het laatste stuk van deze reis was met een taxi vanaf het vliegveld van Phuket naar mijn hostel. Ik vertelde de mevrouw achter de balie waar ik heen moet en zij regelde een taxi voor mij. Eenmaal in de taxi gestapt raakte ik een beetje aan de praat met de taxi chauffeur. Maar al snel kwam begon de man mij een beetje tegen te steken, waarom was ik nog niet helemaal zeker. Maar toen we begonnen te praten over dat ik de volgende ochtend weer terug naar het vliegveld moest werd het duidelijk. Zodra ik dat vertelde zei de taxi chauffeur dat ik beter in het hotel van een vriend van hem kon verblijven en dan zou ik morgen gratis vervoer naar het vliegveld krijgen. Ik vertrouwde er natuurlijk niks van en bleef zeggen dat ik gewoon naar mijn eigen hostel wilde gaan die ik hem verteld had en waarvoor ik betaald had. Na een hele discussie waarin hij maar bleef zeggen dat ik niet slim was e.d. dacht ik dat ik duidelijk was geweest en viel het stil. Totdat hij op een gegeven moment stopte langs de kant van de weg bij een aantal winkels. Ik was ondertussen al aardig pissig geworden op mijn chauffeur dus ik vroeg hem wat hij ging doen. Het enige wat hij zei was: just wait' en hij stapte uit. Ik deed gauw de deur op slot en bleef zitten. Ineens werd er op het raam geklopt en stond er een vrouw heel vriendelijk kijkend naar me te zwaaien. Ik deed het raam een stukje open en vroeg wat ze wilde. En ja hoor, weer iemand die me wilde omkopen om daar te slapen. In Thailand begrijpen ze 'nee' soms niet. Maar duidelijk dat ik ben, begrepen ze op een duur wel dat ik naar mijn eigen geboekte hostel wilde gaan. De rest van de rit heb ik geen woord meer tegen mijn chauffeur gezegt en alleen maar zitten kijken of hij niet weer ergens op een vreemde plek stopte. Maar gelukkig kwam ik toen veilig in mijn hostel aan en kon ik lekker gaan slapen.

De volgende morgen, hup in het vliegtuig om aan een nieuw hoofdstuk van mijn reis te beginnen. Next stop, MALAYSIA!

Na een korte vlucht kam ik dan aan in Malaysia, truly Asia! Snel gezocht naar wifi terwijl ik stond te wachten op mijn koffers. Want ik had nog niks geboekt om te overnachten. En ik heb een app waarmee ik zo een hostel naar keuze kan boeken. Eenmaal geboekt ben ik naar het hostel gegaan, toen ik daar aankwam en wilde inchecken kwam ik er achter dat ik pas vanaf de volgende dag had geboekt in plaats van vandaag. En omdat ze geen plek hadden stuurden ze me naar een hostel om de hoek. Ik was blij dat het maar voo 1 nachtje zou zijn, want dit hostel was echt niks. Geen ramen, heel donker, oud, muf, vies. De volgende ochtend ben ik dan ook zo snel mogelijk terug gegaan naar het hostel waar ik eigenlijk had geboekt. Dit hostel was heel erg leuk! Best groot, hele leuke mensen, verschillende activiteiten en easy going.

Op de eerste dag in Kuala Lumpur, Maleisie kwam ik erachter dat een Brits koppel, die ik had ontmoet tijdens de rondreis door Thailand, ook in Kuala Lumpur was. De eerste twee dagen heb ik dan ook met hun opgetrokken en van alles bezocht. We zijn naar de Petronas Towers geweest (Twin Towers) en erop, een bird park, China Town en Central Market. Op de laatste avond samen met hun was Tom (de jongen van het koppel) nogal ziek, maar die avond zouden ze een food tour doen. Tom wilde niet gaan en, lief dat ze zijn, mocht ik in zijn plaats mee. De food tour was een geweldige ervaring. We gingen met een groep een busje in en reden zo naar 4 verschillende locaties om verschillende soorten eten te proberen. De eerste stop was local Maleisisch eten, stop twee was local Chinees eten, stop 3 was een markt waar eigenlijk alleen locals komen en eten kopen en de vierde stop was local Indisch eten. Het bleek dat op de plek van het Indisch eten ook een Indisch feest werd gevierd. Overal was muziek, kreeg je gratis zoetigheid en zag je mensen in typisch Indische kledij. Het was dan ook heel gezellig om daar te zitten. En best bijzonder om dat mee te maken.Maleisie heeft invloeden van een aantal Aziatische landen, maar de 3 landen waarvan wij de food tour hebben gedaan zijn het grootst in Maleisie. Dat maakt dit land heel bijzonder en nu snap ik de slogan van het land: Malaysia, truly Asia.

Na de twee dagen met het Britse koppel heb ik even een rust dag genomen. Niet alleen omdat ik nog steeds een beetje moest bijkomen van de stapavonden in Thailand, maar ook omdat ik nog steeds snotverkouden was. Op deze dag heb ik met Jolanda afgesproken wanneer wij elkaar zouden ontmoeten. 's Avonds had het hostel een kroegentocht georganiseerd, en daar kan ik natuurlijk geen nee tegen zeggen! Vooral omdat er twee mensen die in het hostel werken mee gingen, waar ik het erg goed mee kon vinden. Voor het eerst in mijn leven heb ik een blikje bier moeten adten voor een drinkspel in teamverband, en ik kan mijn team natuurlijk niet laten zitten!:P Bij mij in het team zat ook een Deense jongen/man, ik dacht dat Denen best wel wat aankonden, maar juist door hem verloren we. Ach, dat mocht de pret niet deren, het was een top avondje!

Jolanda en haar man komen uit Oostburg maar wonen in Maleisie. Op aanraden van een aantal mensen die haar kennen heb ik contact met haar opgenomen.

De volgende dagen in KL heb ik dan ook doorgebracht met Jolanda. We hebben lekker samen geluncht en gekletst en daarna gingen we naar de fontijnen achter de Twin Towers. Elke avond om 20:00u is hier namelijk een waterballet, met muziek, licht en de fontijnen. Na het dinner hebben we tot 21:30 zitten wachten tot het waterballet zou beginnen. Maar om de een of andere reden was het vanavond niet. Daarom zijn we maar een drankje wezen doen in het Hardrock Cafe Kuala Lumpur.

De volgende dag weer vroeg op, want vandaag gingen we met een taxi langs een aantal sightseeing plaatsen in en rond Kuala Lumpur. Eerst zijn we naar de Batu Caves geweest, dat is een soort bedevaardsplaats voor de Indische bevolking in KL. Er is een buddha van 42 meter hoog met daarnaast een trap van bijna 300 treden om de grot in te gaan waar een tempel staat. Wij zijn de trap niet op geweest, het was heel druk door het Indische feest van een paar dagen voorheen wat nog steeds aan de gang was, en omdat het veel te warm was. Na de Batu Caves hebben we het oude en het nieuwe paleis van de koning bezocht. Het nieuwe paleis mochten we alleen bekijken van achter de hekken, de koning woonde hier namelijk. Het oude paleis is een museum, waar de koning vroeger woonde (een 3 jaar geleden ongeveer). Interessant om eens te zien hoe een koning leefde! Na de koninklijke bezoekjes zijn we naar een Chinese tempel geweest. Hier was het ook erg druk! Dat kwam doordat het Chinees nieuwjaar is 19 februari. Overal zag je kleine Chinese mannetjes en vrouwtjes vanalles in elkaar knutselen.

Na al de bezichtigingen wilden we nog een poging doen bij het waterballet. En deze avond was het raak! Na eerst een Chinese show met een Chinese draak en bijpassende muziek begon het water ballet. Prachtig om te zien en wat me verbaasde was dat het op moderne muziek was. Jolanda stelde voor om daarna een drankje te doen in het Traders rooftop terrace. Onder het genot van een Pina Collada en met een geweldig uitzicht over de Petronas Towers en de rest van de stad hebben we de avond afgesloten.

Mijn laatste dag in Kuala Lumpur was aangekomen en vandaag zou ik samen met Jolanda en Johan naar hun woonplaats in Maleisie gaan. En weer had ik me zwaar vergist in de afstand, want in totaal zijn we zo'n 4/5 uur onderweg geweest met de auto! Wel met een tussenstop, maar toch een lange rit. Toen we aankwamen in hun huis ben ik niet veel later naar bed gegaan, ik kon wel wat slaap gebruiken.

Ondertussen heb ik mijn tweede nacht bij Jolanda en Johan erop zitten. Gisteren heb ik de stranden en een lokaal vissersplaatsje gezien en zijn we 's avonds een drankje gaan doen. Vandaag gaan we een bezoekje brengen aan de lokale mall en misschien dat we vanavond een firefly tour gaan doen op een rivier. Dan ga je in een bootje een rivier op door de bossen en zie je overal om je heen kleine vuurvliegjes vliegen! Jammer genoeg ben ik wat te vroeg om de schildpaddentrek te kunnen meemaken. Maar er zijn nog genoeg andere dingen om hier te doen en te zien.

Voor mijn gevoel ga ik nog lang niet naar huis en duurt het nog even voordat ik in het vliegtuig naar Nieuw-Zeeland stap. Maar over 10 dagen ben ik al in Auckland! Dat is veel te snel! Misschien maar al eens gaan nadenken over een volgende reisbestemming..

XOXO

Reacties

Reacties

opa oma

fantastisch sinitta groetjes

Richelle

super leuk siniet!!

micha

Klinkt super siniet! Geniet ervan! :) xxx

Lilian

Geweldig, om nooit te vergeten!!!

nel verweij

Geniet ervan en groetjes daar aan Johan en Jolanda

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!