Sinittaisweg.reismee.nl

Mooi Maleisie

Mijn tijd in Maleisie zit er alweer op en ondertussen ben ik alweer een paar dagen in Nieuw-Zeeland. Nadat ik bij Johan en Jolanda thuis kwam heb twee hele leuke weken gehad. Vorige keer vertelde ik over de firefly tour, een van de dingen die ik heb gedaan in Maleisie.

Voor de firefly tour gingen we op een bootje een rivier op. We vaarden door bossen en wat moeras totdat de zon onder ging. Onderweg kwamen we een aantal mannen tegen die aan het vissen waren naar garnalen/scampi's. En toen de zon bijna onder was kwamen ze naar onze boot toe gevaren, om hun vangst te laten zien. Nu heb ik al best wel wat verse vis gezien hier en in Nederland. Maar deze waren zo super vers, ze leefden nog gewoon! Kort daarna zagen we allemaal apen in een boom zitten, op de meest dunne takken. Dat deden ze blijkbaar zodat, wanneer er een vijand aankwam, ze de trillingen voelden en konden vluchten. Onze guide scheen op de apen met zijn zaklamp, waar door ze snel weg renden en opzoek moesten naar een andere slaapplaats. Zielig die beestjes!

Ook heb ik weer een hike gedaan, ja.. een hike. Ik verklaarde mezelf eerst een beetje voor gek om er nog eens aan te beginnen. Maar deze hike was niet zo zwaar en lang gelukkig. Samen met Johan ging ik de strijd aan en volgden we een rivier die vanuit het oerwoud kwam. Na een tijd moesten we over een hangbrug, maar de hangbrug was ingestort! Dus zijn we maar weer terug gegaan naar een waterval waar je kon zwemmen. Het water was een beetje koud maar eenmaal erin was het prima. Op een gegeven moment zat ik alleen met mijn voeten in het water en ineens voelde ik iets aan mijn grote teen knagen!! Wat bleek, de visjes die iedereen kent als Dr. Fish leefden daar in het wild. Als ik dat had geweten had ik de visjes in Kuala Lumpur wel gelaten, hier is was het gratis met een prachtig uitzicht!

De Maleisische mensen zijn wel super nieuwsgierig, zodra ze zien dat je een westerling bent gaan ze eerst even naar je staan kijken. En daarna komen ze naar je toe om te vragen waar je vandaan komt en wat je hier doet. Wel op een vriendelijke manier hoor, gewoon omdat ze nieuwsgierig zijn. Je word bijna op een voetstuk gezet als je ergens bent. Soms is het wel wat ongemakkelijk en denk je dat je iets raars aan hebt of dat er iets tussen je tanden zit ofzo.

Wat erg populair was in Maleisie was straatracen met scootertjes in de avond, gewoon op de openbare weg. Als we dan ergens heen reden om te gaan eten of een drankje te doen, zag je weer een groep 'scooterboys' van soms wel 20 man of meer op de hoek staan. En zodra ze konden, begonnen ze te racen en te stunten op de openbare weg. Wel grappig om te zien, maar levens gevaarlijk! Wat me aan de scooter en motorrijders echt opviel was, dat ze altijd een jas achterstevoren aan hebben.. Waarom.. ik zou het niet weten, maar heel grappig om te zien.

We hebben ook nog bij een Indisch tentje gegeten. Verscholen tussen wat gebouwen was er een terasje en een keukentje van, zeg 12 vierkante meter. Ze hadden elke dag maar twee keuzes voor eten, dus dat was makkelijk. Je kreeg een bananenblad als bord en ze kwamen aan tafel met de pannen om zo het eten op je bananenbord te scheppen. Het was heerlijk! Echt super lekker, en een leuke ervaring.

Na Maleisie was het tijd voor mijn laatste stop NIEUW-ZEELAND!! Aangekomen op het vliegveld in Kuala Lumpur werd mijn vlucht vertraagd met een uur, waarom? De dag ervoor was de eerste dag van Chinees Nieuwjaar en een van de crewleden had zich verslapen.. Haha, daar heb ik gelukkig nooit last van:P Eenmaal in het vliegtuig was het een prima vlucht, heel rustig. Gelukkig maar want telkens als er turbulentie is denk ik dat we neerstorten. Stiekem ben ik een beetje een schijterd als het gaat om vliegen. Om 01:00 's nachts kwam ik aan in Auckland. Ik dacht zelf voordat ik vertrok dat het 1u smiddags zou zijn (het was een 12-uurs klok op het ticket) dat ik aan zou komen. Dus ik had een hostel geboekt rond 15:00u. Waardoor ik, toen ik eenmaal aankwam in Auckland, nog maar een paar uur op het vliegveld heb geslapen voordat ik naar mijn hostel ging.

Eenmaal in mijn hostel en na een heerlijke douche heb ik geprobeerd om mijn tours in Nieuw-Zeeland in te boeken. Ik had ze al geboekt maar ik moest zelf via internet datums inboeken voor wanneer ik wilde beginnen e.d. Wat bleek nou, het bedrijf waarbij ik de tours had geboekt had maar 1 tour ingeboekt op mijn account in plaats van 2. Na een dag daarover te hebben gemaild was het eindelijk geregeld. Maar ik moest wel nog een dag wachten tot ik op de tour kon. Dus moest ik nog een extra nacht bijboeken in mijn hostel. Maar mijn hostel zat vol voor die nacht, door een concert en omdat de cricket worldcup aan de gang was in Auckland. Een koppel die verbleef in het hostel stelde voor of ik in hun van willde slapen. Die hadden ze diezelfde dag gekocht om binnen een paar dagen met die auto te vertrekken en rond te trekken door NZ. Maar ik wilde eerst zelf opzoek gaan naar een plek en hun niet tot last zijn. Maar na anderhalve dag te hebben gezocht besloot ik toch hun aanbod aan te nemen. Ik wilde namelijk niet tussen de 400 en 4000(!!!!!) voor 1 nacht betalen. Toen we met z'n 3en de van aan het klaar maken waren kwam de jongen van de receptie naar ons toe. Hij vertelde ons dat als je in Auckland slaapt in je auto dat je kans hebt op een boete van 200 dollar. Dus hij bood me dan eindelijk een gratis slaapplek op de bank aan.

Toen ik in de late uurtjes voordat ik ging slapen nog even op mijn telefoon zat kwam de eigenaar van het hostel binnen. En vroeg aan een andere jongen die op de bank lag te slapen in welke kamer hij hoorde, de jongen mompelde iets van dat hij het niet meer wist. De eigenaar vroeg het nog eens en de jongen zei kamer nummer 12 en moest zijn naam geven. De eigenaar liep weg en kwam na een paar minuten weer terug, wat bleek nou.. de jongen stond helemaal niet in het systeem en kreeg woordenwisselingen met de eigenaar waarna de eigenaar hem eruit gooide. Ik kreeg het alweer spaans benauwd natuurlijk, want ik had ook geen kamernummer en stond ook niet in het systeem. En ja hoor, de eigenaar vroeg mij ook in welke kamer ik verbleef. Nou ik scheet 7 kleuren, het was namelijk al 2u 's nachts en anders moest ik op straat slapen! Dus ik begon mijn verhaal met: Okay, I'm gonna be very honest with you.. en vertelde mijn hele verhaal met als afsluiter dat ik best bereid ben te betalen. Dit in combinatie met een pruillip en puppyoogjes gaf de doorslag. Ik moest betalen en kon lekker gaan slapen.

De volgende dag vroeg zat ik dan eindelijk op de bus van mijn tour. Eerst gingen we naar de oost kust naar een strand met zwart zand! Waar je ervoor kon kiezen om een surfcursus te doen of gewoon lekker te relaxen. Ik heb mezelf gewoon even lekker neergeploft op het strand en even mijn oogjes dicht gedaan. Maar ik ben natuurlijk ook in de zee geweest. Wat was die sterk zeg! Na het strand zijn we terug gegaan naar ons verblijf voor die nacht en heeft onze chauffeur eten gehaald. Daarna weer hup hup terug in de bus en naar een plek geweest waarvan je een fantastisch uitzicht had op de zwarte stranden en de zee, en aan de andere kant de bergen en bossen. In de avond hebben we Cards Against Humanity gespeeld, ik kende het spel niet. Maar ook deze houden we erin! De volgende dag vroeg zijn we vertrokken naar grotten en de Glowworm Caves (Waitomo Caves)! Hier heb ik heel mijn reis naar uitgekeken. We hebben eerst een wandeling gemaakt door een grot en zijn daarna naar een andere grot gegaan. In de tweede grot stapten we na een korte wandeling in een bootje om over een ondergronds riviertje te varen. Het water van het riviertje waarover we konden varen was niet erg lang, maar het was.. onbeschrijfelijk. Ik kan er geen woorden voor vinden. Het voelde alsof je in Efteling's droomvlucht zat, maar dan 1.000.000 keer beter en in real life! Heel indrukwekkend! Glowworms zijn wormpjes die aan het uiteinde een lichtgevend puntje hebben. Ze blijven 9 maanden een wormpje, dan word het een soort cocon om daarna te veranderen in een vlieg die voor maarliefst 2 hele dagen leeft!

Na de grotten zijn we naar ons verblijf voor die nacht gegaan. Dat was een soort campsite van Maori's. Ook een van de dingen waar ik het meest naar uitkeek op deze reis. De Maori's die de plek runden hebben ons een heleboel over hun cultuur verteld en zelfs een haka (Maori strijders dans) opgevoerd. Daarna moesten de jongens van de groep hun eigen haka leren, en de meisjes moesten een typische vrouwen Maori dans leren met een bal aan een touwtje. Door die bal op een bepaalde manier te zwaaien, tegen je armen te slaan, te vangen e.d. maken ze een soort beat. Het zag er zo makkelijk uit! Maar echt, het was heel moeilijk haha. Als ik filmpjes kan posten hier, zal ik de filmpjes van de optredens binnekort online gooien.

De Maori's zelf deden ook nog een optreden (niet alleen de haka). Ik was zo gefascineerd hierdoor.. ik zat met open mond en vol bewondering te kijken. Wat een interessante cultuur, prachtige gebruiken en.. ik ben verkocht.

De volgende ochtend vroeg sprongen we weer in de bus om onze reis te vervolgen naar Rotorua. Vanaf hier zal ik samen met een andere jongen op een andere bus springen om onze reis aan de oost kust van het noorder eiland te vervolgen. Hier heb ik echt super veel zin in. Dit land is echt betoverend, de tropen in Thailand en Maleisie waren prachtig. Maar op de een of andere manier is dit veel beter. Maar jammer genoeg heb ik nog maar een 10 dagen te gaan en moet ik dit paradijs alweer verlaten. Nu nog maar even goed genieten en veel foto's maken dan.

Tot over een paar weekjes,

XOXO

Reacties

Reacties

lilian

Heel leuk....geniet er van de laatste dagen xx

jenny-jaap

mooi verhaal sinitta maar kom toch maar vlug terug.
bedankt voor je kaartje van kuala-lumper wij hebben die torens ook gezien maar niet zo dichtbij als jij groetjes en tot over een dag of tien op schiphol.doeiiiiiiiiiiiii

jacky

hey meid wel lnaar je zin geloof ik he
nog ff en dan back home geniet ervan diike kuzzz

opa en oma

prachtig verhaal sinitta wat zie je veel voor jou jammer dat het bijna voorbij is kusjes opa en oma

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!